Akupunktur | Yoga | Hälsa

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga

Den yoga som jag använder och lär ut, kommer via Yogi Bhajan. En mästare i Hatha- och Kundaliniyoga som 1969 kom till Kanada och USA med målet att utbilda lärare (inte samla elever).

Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk form av yoga. I de flesta övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning. Kundaliniyoga består av en kombination av kroppsställningar andningsövningar, meditation och mantran. Man gör yogapass (kriyas) som är en serie yogaövningar. Olika yogapass fokuserar på olika delar av kroppen och psyket. Det finns exempelvis yogapass för att stärka ryggen, förbättra immunförsvaret eller för att balansera olika känslor. Yogapasset avslutas med avslappning och meditation. I kundaliniyoga finns det ett stort antal olika meditationstekniker. Kundaliniyoga är en traditionell form av yoga som passar dig som inte bara vill lära dig olika kroppsställningar, utan också vill lära dig mer om yogans bakgrund och filosofi.

Idag har yoga på många ställen reducerats till en träningsform och den djupare dimensionen av yoga har glömts bort. Yoga är ursprungligen en andlig disciplin, en teknik för att släppa identifikationen med sin kropp, sina tankar, känslor, ägodelar eller relationer och istället identifiera sig med sin själ. Man kan också beskriva yoga som ett medvetandetillstånd som man uppnår genom att använda olika tekniker som exempelvis kroppsställningar och meditation, men som också överförs från lärare till elev. Yoga grundas på ett antal moraliska principer som att inte skada levande varelser, vara sann och utveckla medkänsla och vänlighet. Att utöva yoga har också visat sig ha positiva effekter på kroppen och sinnet. Kundaliniyoga stärker nervsystemet, balanserar körtelsystemet och frigör känslomässiga blockeringar vilket påverkar hälsan positivt och ger dig ökad livskraft och självkännedom.

Stresshanterande

Du som tränar balanserar upp körtelsystemet, stärker nervsystemet och ökar din skapande energi. Många har läkt sig själva genom Kundaliniyoga – från sjukdomar, psykisk stress, drogberoende med mera. Kundaliniyogan utvecklar hela människan, vilket ökar intuitionen och känsligheten hos dig redan efter kort tids träning.

Upplev inre harmoni

Genom yogans andningstekniker och meditationer kan du få sinnesfrid, uppleva en djup inre stillhet och ett förbättrat självförtroende. Kundaliniyoga är mycket mer än bara ett system av fysiska övningar. Teknologin i Kundaliniyogan är riktad till själen som saknar gränser. Därför är den universell och religiöst obunden. Kundaliniyogan hjälper dig att få uppleva ditt andliga inre – oavsett vilken religion eller livsåskådning som du har .

Yogans historia

Yoga är en minst 5000 år gammal tradition vilket gör yoga till en av världens äldsta levande andliga traditioner.

Yogaformen består av ett genuint system av yogaövningar och meditationer som gynnar god hälsa, välmående, lycka och andlig medvetenhet. Andning, rörelse, stretching och ljud kombineras till en säker, lättförståelig teknik som kan utövas av alla. Genom att träna Kundalinyoga behåller kroppen formen, vitaliteten ökar och sinnet tränas att bli starkt och flexibelt för att klara utmaningar i form av stress och förändringar.

Yogiska mästare (rishis) sägs ha uppfunnit yoga genom att observera djurens rörelsemönster och härma dessa. Under meditation observerade de hur olika kroppställningar påverkade kroppen och sinnet. Genom att försätta sig i ett förändrat medvetandetillstånd kunde de också observera hur kroppens energi (prana) flödade genom energikanaler (nadis) och bildade energicentra (chakran). Kunskapen om yoga hölls hemlig och var inte tillgänglig för allmänheten. Den överfördes muntligt från lärare till elev och grundades alltid i personliga upplevelser.

Vad behövs för att börja träna Kundaliniyoga?
Inget annat än din vilja och lust. En önskan att vilja utvecklas vidare helt enkelt, i kropp och själ. Att du är villig att möta dina begränsningar och upptäcka oanade möjligheter inom dig själv. Det är din motivation och engagemang som avgör hur långt du vill gå. ”Kundaliniyogan har inga begränsningar för hur långt du kan gå. Det är du som avgör.”

Innan passet är det bra om du inte har ätit för nära inpå eftersom vi ibland gör övningar där vi pumpar med naveln tex.  Använd löst sittande kläder, inga skor behövs. Ta med dig egen matta och en filt. Många tycker även att det är skönt att ha en meditationskudde att sitta på under meditationen.

Nyheter

- Nu kan du ta del av nyhetsbrevet. Här kan du läsa om nyheter, hälsa, tips, erbjudanden och mycket annat...... Registrera dig!!

- Nu har jag flyttat till en ny lokal på Bergsgatan 2 i Haga. Välkommna!!
Boka Tid

Acuyoga på Facebook

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.